Planeetta ei pelastu vaikka diesel vihertyy

Jos ympäristölle haitallinen tuote muuttuu vähemmän haitalliseksi, asiasta voi markkinoinnissa kertoa. Henkseleitä ei kannata kuitenkaan paukutella liian lavealla ekoväitteellä.

Nesteen tv-mainoskampanjassa mies tankkasi autoa. Tekstissä sanottiin: ”Kukapa ei tahtoisi olla sankari. Siitä sitten vaan pistooli käteen ja planeettaa pelastamaan. Tavallista dieseliä reilusti puhtaampi Neste Green -diesel on toteutunut unelmamme. Kerro oma unelmasi ja voit voittaa sen."

Ympäristömainonnassa joudutaan monesti pohtimaan, onko mainoksen argumentti tosiasiaväite, löysää kauppiaallista kehumista vai jotakin siltä väliltä. Kauppiaallisen kehumisen ilmaisut kuuluvat markkinointiin. Ne ovat merkitykseltään niin yleisiä, ettei niiltä edellytetä näyttöä.

Tosiasiaväite koskee mitattavaa asiaa. Mitä ehdottomampi väite on, sitä varmemmin edellytetään näyttöä sen paikkansapitävyydestä.

Mikään ei estä mainostajaa kertomasta toimista, joita se on tehnyt vähentääkseen vahingollisia ympäristövaikutuksia. Silloin muutoksen merkitys pitää kertoa oikeassa suhteessa koko toimintaan. Tuotantoprosessin muutoksista ei kannata tehdä liian laajoja johtopäätöksiä.

Planeetta pelastuu pikemmin ostamatta jättämisellä kuin ostamisella. Siksi voidaan harvoin väittää, että kuluttaja voisi saada aikaan suuria myönteisiä ympäristömuutoksia pelkästään tuotteita hankkimalla.

Mainoksen tekstissä esitetty ajatus sankarillisesta teosta loi mielikuvan, ettei dieselöljyllä olisi haitallisia vaikutuksia ympäristöön vaan päinvastoin. Väite oli kuluttaja-asiamiehen mukaan selkeän liioitteleva ja tosiasioihin perustumaton.

Diesel voi olla Bio ja Green

Ympäristötietoinen kuluttaja oli ilmoituksessaan myös sitä mieltä, että polttoaineiden nimet antavat harhaanjohtavan kuvan niiden ympäristöystävällisyydestä.

EU-direktiivissä määritellään kriteerit liikenteen biopolttoaineille. Jos polttoaine täyttää nämä vaatimukset, Bio- tai Green Diesel -nimitysten käyttö ei anna väärää kuvaa sen ominaisuuksista, kuluttaja-asiamies totesi.

Neste Oil ilmoitti kuluttaja-asiamiehelle, että ei enää esitä mainosta. Kuluttaja-asiamies kehotti yritystä huolehtimaan jatkossa siitä, että markkinoinnissa noudatetaan ympäristömarkkinointia koskevia kuluttajansuojalain säännöksiä.

KUV 10447/41/2009

 

12.9.2011

Pysy ajan tasalla

HUOM: Numerosta 3/2014 eteenpäin kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeet ovat arkistoituina KKV:n sivuilla.

Uutiskirje lähetetään aina myös kaikkien tilaajien sähköpostiin.


Ajankohtaiskatsaustamme seuraamalla pysyt ajan tasalla

  • kuluttaja-asiamiehen kannanotoista ja ratkaisuista
  • vireillä olevista lainsäädäntöhankkeista
  • kuluttajaoikeuden kansainvälisistä virtauksista
     


 
Tilaa uutiskirje
 
Kuluttaja-asioita tuomioistuimissa

Vastaava päätoimittaja: Päivi Hentunen | Toimittajat: Milla Lahtinen, Laura Salmi, Outi Haunio-Rudanko | ISSN 1796-5497 | Postia toimitukselle